Britanya,
Kıbrıs ve Demiryolu Taşımacılığı

Kıbrıs'ta 1905-1951
yılları arasında faaliyet göstermiş demiryolu şirketinin adı Kıbrıs Hükümeti
Demiryolu Şirketi (Cyprus Government Railway) idi. Bu
demiryolu kuruluşu, Lefke'nin Evrychou (Evrihu) köyü ile Mağusa şehri
arasındaki hat boyunca çalışmış olup faal olduğu yıllar süresince toplam
3,199,934 ton yük ve 7,348,643 yolcu taşımıştır. 127,468 Sterlin tutarındaki
demiryolu finansmanı 1899 Sömürge Kredileri yasasına (Colonial Loans Act) göre
verilen bir krediyle sağlanmış, hat temelde bir taşeron sözleşmeyle inşa
edilmiştir. Hattın toplam uzunluğu 76 mil (122 km), ray açıklığı ise 2 ayak 6
inç (76,2 cm) idi.
Başta Evrihu, Omorfo (Güzelyurt), Lefkoşa ve Mağusa
durakları olmak üzere, hat boyunca 30 kadar istasyon bulunmaktaydı. Bu projeyle
ayrıca posta, telefon ve telgraf hizmetinin de kurulacak bazı ara istasyonlar
sayesinde yaygınlaşması hedeflenmişti. İstasyon adları Osmanlı Türkçesi (daha
sonraları Çağdaş Türkçe), Yunanca ve İngilizce olarak
yazmaktaydı. Tren, ortalama 30 mil/sa (Yaklaşık 48 km/sa) hızla Lefkoşa-Mağusa
arası mesafeyi yaklaşık 2 saatte alıyordu. Hattın bir ucundan diğer ucuna
seyahat 4 saat sürebiliyordu ve yolcular tarafından havalandırmasız, gürültülü
ama karayoluna göre ucuz olarak niteleniyordu.
Hattın ilk ayağı olan Lefkoşa-Mağusa bölümünün açılışı
İngiliz Yüksek Komiseri Sir Charles Anthony King-Harman tarafından
yapıldıktan sonra ilk sefer 21 Ekim 1905 günü Mağusa'dan Lefkoşa'ya
yapılır. Aynı sene içerisinde Lefkoşa-Omorfo hattının çalışmaları başlar ve
iki yıl içerisinde bu bölüm de tamamlanır. Son olarak, 1913 yılında Omorfo-Evrihu
hattının çalışmaları başlar ve 1915 yılında da bu bölümün faaliyete geçmesiyle
hat tamamlanmış olur.
Evrihu Tren İstasyonu Öncesi ve Sonrası
Hattın asıl kuruluş amacı, Omorfo (Güzelyurt) kasabası ve çevresindeki hasat edilen envai çeşit zerzevatın, meyvenin, tahıl ürünlerinin ve Lefke kasabasından CMC’nin (Cyprus Mines Corporation) çıkardığı bakır, krom ve asbestin Larnaka Limanı’na taşınmasıydı. Bu amaç için önce Omorfo-Larnaka hattı düşünülmüştür fakat daha sonra dönemin Larnaka Belediye Başkanı’nın da aralarında bulunduğu Larnakalı bazı ileri gelenlerin, deve ile yapılan ticareti zayıflatacağını ve devecilerin bundan zarar göreceğini iddia etmeleri ve bu projeye karşı çıkmaları üzerine hattın son durağı Larnaka’dan Mağusa'ya kaydırılmıştır. Larnaka Limanı büyük bir fırsatı teper ve kısa bir süre sonra önemli bir ticaret limanı olma özelliğini yitirerek bir balıkçı köyüne dönüşür. Tarihi Mağusa Limanı ise bu demiryolu bağlantısıyla canlanır. CMC ise 1916 senesinde maden taşımacılığını kendi inşa ettiği, şimdilerde kullanılmayan Gemikonağı’ndaki limanlardan yapmaya başlamıştı. Özellikle tren hattının Omorfo, Lefke ve Trodos dağlarının yamaçlarına kadar uzatılması, Trodos'da turistik nitelikli otellerin yapılmasına neden oldu. Kıbrıs Hükümeti Demiryolu, 48 sene boyunca Kıbrıs’ın tarihinde yer etmiş birkaç olaya şahitlik etti:
- Ekim 1931’de Büyük Britanya hegemonyasının bir simgesi olarak görülen bu demiryolundan 120 yardalık (110 m) ray Enosis yanlısı Kıbrıslı Rumlar’ca yerinden sökülmüştür.
- Her iki Dünya Savaşı’nda da Müttefikler’in askeri kuvvetlerinin Mağusa, Lefkoşa Havalimanı and Xeros (Denizli) Limanı’na askeri destekte kullanılmıştır.
- İkinci Dünya Savaşı’nda Nazilerin başını çektiği Mihver Devletleri tarafından bombalanmıştır.
- 1946-1948 yılları arasında Alman zulmünden kaçan 50,000 Yahudi’den büyük bölümünün Mağusa Karakol’daki tevkif (mülteci) kamplarına aktarılmasında kullanılmıştır.
Kapatılış
Kararı ve Kalıntılar
İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra karayolları yapımına hız
verilir. Kara ulaşımı gelişir, kamyonlar yük taşımacılığında kullanılmaya
başlar. Kıbrıs halkına sunulan ‘Bus’ların trenlere göre daha süratli
olması trenlere talebi azaltır. Ekonomik sebeplerden dolayı İngiliz sömürge
idaresince Kıbrıs Hükümeti Demiryolu seferlerinin sona erdirilmesi kararı
alınır. Şirketin istihdam ettiği 200 kadar işçi ve memur ise, yarı resmi
kurumlara nakledildi.
Demiryolu seferleri durdurulduktan sonra İngiliz sömürge
yönetimi hat üzerindeki tüm rayları ve lokomotifleri satışa çıkardı ve Meyer Newman & Co adlı
bir şirkete 65.626 Sterlin’e satıldı. Bu nedenle de hattın raylarından günümüze
neredeyse hiçbir parça kalmamıştır. Omorfo (Güzelyurt), Lefkoşa ve Mağusa
istasyon binaları bugün KKTC sınırları dahilindedir. Halen ayakta
kalan bu binalar farklı alanlarda hizmete açıktır. Evrihu istasyonu ise, Güney
Kıbrıs yönetimindeki topraklarda olup müze olarak hizmet vermektedir. Şirketin
kullandığı 12 lokomotiften biri (1 no'lu lokomotif) Mağusa Tapu Kadastro
Dairesi bahçesinde, biri de (2 no'lu lokomotif) Güzelyurt Festival Parkı’nda
bulunmaktadır.
1 no'lu Hunslet marka
lokomotif Mağusa Tapu Kadastro Dairesi bahçesinde bulunmaktadır.
Bugün Lefkoşa'da eski PEYAK ambarlarının bulunduğu yer
tren istasyonu, karşısındaki kesme taştan kemerli bina da istasyon müdürünün
ikametgahıydı. Şimdilerde Lefkoşa-Güzelyurt girişindeki anayolun her iki
tarafında yer alan tren istasyonu binaları, İngiliz döneminde,
Mağusa-Lefkoşa-Omorfo-Lefke güzergahında çalışan tren hattının, Omorfo
(Güzelyurt) istasyon binaları olarak hizmet vermekteydi.
Eski
Omorfo (şimdilerde Güzelyurt) Tren İstasyonu ve şehir girişi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder